Forum www.SKOROGOSZCZ.fora.pl Strona Główna www.SKOROGOSZCZ.fora.pl
=== FORUM SKOROGOSZCZY === do czytania, pisania i oglądania ;) www.skorogoszcz.fora.pl

Stobrawski Park Krajobrazowy

Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.SKOROGOSZCZ.fora.pl Strona Główna -> Stobrawski Park Krajobrazowy

PostWysłany: Pią 0:22, 02 Lis 2007    Temat postu: Stobrawski Park Krajobrazowy

"Stobrawski Park Krajobrazowy - park krajobrazowy założony 28 września 1999 r. i zajmuje powierzchnię 52600 ha.

Celem utworzenia Stobrawskiego Parku Krajobrazowego jest ochrona wielu gatunków zwierząt i roślin. Na jego terenie zlokalizowane zostały ostoje ptactwa wodno-błotnego pod nazwą "Dolina Środkowej Odry".

Park położony jest na terenie 12 gmin w północnej części województwa opolskiego (Dobrzeń Wielki, Dąbrowa, Kluczbork, Lasowice Wielkie, Lewin Brzeski, Lubsza, Łubniany, Murów, Pokój, Popielów, Świerczów, i Wołczyn).

Kompleksy leśne stanowią niemal 80% powierzchni parku. Jest to najmłodszy park krajobrazowy województwa opolskiego. Na terenie parku występuje 50 gatunków roślin chronionych oraz około 140 gatunków roślin rzadkich. Występują tu storczyki, długosz królewski, kotewka orzech wodny, lilia złotogłów, wawrzynek wilczełyko, a także rosiczka okrągłolistna.

W parku żyje ponad 220 gatunków chronionych zwierząt (w tym 140 gatunków ptaków, wśród nich 21 gatunków globalnie zagrożonych) np.: wydra, bóbr, kormoran, bielik i zimorodek. Występuje tu największa ważka europejska - husarz władca." (źródło: Wikipedia.pl)

Mapka część parku (powyżej pomarańczowej linii)

Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej wejdź na: [link widoczny dla zalogowanych] oraz na [link widoczny dla zalogowanych]

Ostatnio zmieniony przez Skorogoszczyk dnia Pią 11:38, 14 Gru 2007, w całości zmieniany 3 razy

PostWysłany: Pią 21:34, 07 Gru 2007    Temat postu: Okolice Wronowa

Cytat:
Ścieżka przyrodnicza - okolice Wronowa

Trasa:

Ścieżka rozpoczyna się na przystanku PKS we Wronowie, skąd idziemy w stronę zabudowań zespołu pałacowo – parkowego. Na wysokości pałacu ulica skręca w lewo, w stronę osady Kopanie, my natomiast idziemy prosto drogą gruntową wzdłuż ogrodzenia w kierunku wałów przeciwpowodziowych. Po dojściu do wałów skręcamy w prawo i po przejściu około 50 metrów dochodzimy do okazałego dębu szypułkowego. Znajduje się tu pierwszy przystanek ścieżki – „Dąb”. Przy dębie ścieżka skręca w lewo do kompleksu leśnego położonego w dolinie Nysy Kłodzkiej. Przecina fragment wypełnionego wodą starorzecza, nad brzegami którego rosną okazałe dęby szypułkowe. Idziemy wzdłuż wydłużonego obniżenia terenu, będącego pozbawionym przez większą część roku wody starorzeczem. Dochodzimy do niewielkiego stawku przed którym znajduje się rozgałęzienie dróg. Skręcamy w lewo, a następnie po kilkunastu metrach w prawo. Odtąd wędrujemy równolegle do doliny Nysy Kłodzkiej. W drzewostanie odnajdziemy pojedyncze obumarłe stojące i leżące pnie drzew, którym poświęcony jest drugi przystanek – „Martwe drzewa”. W połowie leśnego odcinka ścieżki mijamy fragment lasu znacznie odbiegającego pokrojem i składem gatunkowym. Rosną tu jednowiekowe drzewa posadzone w równych rzędach. W miejscu tym położony jest trzeci przystanek – „Topole”. Dotychczas ścieżka prowadziła w odległości około 100m od Nysy Kłodzkiej. Mijamy jednak uprawę dębową i dochodzimy do brzegu rzeki. W miejscu tym znajduje się czwarty przystanek – „Rzeka”. Ścieżka skręca w lewo wzdłuż ściany lasu, a po 200 metrach w prawo w stronę zabudowań Wronowa. Przed wioską zlokalizowany jest piąty przystanek ścieżki – „Starorzecza”. Po wyjściu z lasu (za przystankiem czwartym) możemy również iść prosto wzdłuż brzegu Nysy Kłodzkiej. Przechodzimy przez kolejną plantację topolową i idziemy niewielką ścieżką prowadzącą brzegiem rzeki (latem ścieżka może być zarośnięta). W odległości około 200m znajduje się zakole Nysy Kłodzkiej z dobrze widoczną wysoką skarpą podmywaną przez wodę, która jest świadectwem współczesnego życia rzeki oraz obrazuje proces formowania starorzeczy. Po obejrzeniu skarpy wracamy drogą w kierunku zachodnim wzdłuż alei wysokich drzew topól euramerykańskich ‘Marilandica’, potocznie zwanych holenderskimi Po lewej stronie drogi znajduje się starorzecze. Droga wzdłuż starorzecza łączy się z drogą prowadzącą od strony lasu (właściwą ścieżką przyrodniczą). Do centrum wioski możemy dojść drogą lub skręcić w lewo na wał przeciwpowodziowy obchodząc od tyłu kompleks parkowo – pałacowy. Krótka 5 km ścieżka poprowadzona w kompleksie leśnym przylegającym do Nysy Kłodzkiej. Dzięki bliskości meandrującej i ciągle aktywnej rzeki przedstawiono szczegółowo proces powstawania starorzeczy. Pobyt w okolicach Wronowa może być okazją do zwiedzenia większego fragmentu doliny Nysy Kłodzkiej.

Starorzecze Nysy Kłodzkiej

Wpis pochodzi ze strony: [link widoczny dla zalogowanych]

Ostatnio zmieniony przez Skorogoszczyk dnia Pią 11:41, 14 Gru 2007, w całości zmieniany 2 razy

PostWysłany: Nie 11:07, 03 Lut 2008    Temat postu: Ścieżka edukacyjna

Lornetka, pozytywne nastawienie i w drogęVery Happy

Cytat:
Stobrawski Park Krajobrazowy
Region: opolskie
Subregion: opolskie
Gatunki ptaków: Bielik, Błotniak stawowy, Czapla siwa, Derkacz, Kania czarna, Łabędź niemy, Żuraw,
Przebieg: Kolonia Popielowska - tama na Stobrawie - wał przeciwpowodziowy na Stobrawie - Stare Kolnie
Gospodarz: UMWO ul. Piastowska 14, 45-082 Opole

Zaczyna się na przystanku w Kolonii Popielowskiej, gdzie dojeżdżamy autobusem z Opola, następnie prowadzi identyczną trasą jak ścieżka rowerowa, a kończy na przystanku we wsi Stare Kolnie. Miłośnikom bezdroży polecamy przejście przez tamę na Stobrawie (za Czaplińcem) i dalszą wędrówkę do Starych Kolni lewym wałem Stobrawy. Możemy wtedy obejrzeć turzycowiska i las grądowy na terenie polderu Stobrawa - Rybna. Na prawy brzeg rzeki wracamy mostem na początku Starych Kolni. W okresie niskiego stanu Stobrawy możemy, nie przechodząc przez most, iść dalej lewym brzegiem aż do rzeczki Sitnica, którą przechodzimy w bród. Za Sitnicą natkniemy się na mały lasek, w którym znajdziemy pozostałości po XIV - wiecznej stanicy rycerskiej, usytuowanej w widłach Stobrawy i Sitnicy.

Do Popielowa jedziemy pociągiem relacji Opole Gł. - Wrocław Gł. przez Jelcz - Laskowice. Ze stacji PKP jedziemy przez centrum Popielowa, na skrzyżowaniu koło stacji benzynowej kierujemy się prosto, następnie skręcamy w prawo do miejscowości Wielopole. Za wsią kierujemy się w kierunku widocznych z daleka wałów przeciwpowodziowych Odry. Za wałem znajduje się dość duże starorzecze Odry zwane Gęsim Stawem. Jest ono objęte ochroną jako użytek ekologiczny. Rosną tu chronione rośliny wodne - grzybień biały i grążel żółty . Następnie wracamy na drugą stronę wału i jedziemy wzdłuż niego kilkaset metrów. Po lewej stronie, za wałem, możemy obejrzeć las rosnący na międzywalu Odry; jest on regularnie zalewany podczas wezbrań rzeki, a więc posiada wiele cech lasu łęgowego - jednego z najbogatszych gatunkowo zbiorowisk roślinnych występujących w naszej części Europy. Następnie skręcamy w lewo w leśną drogę, gdzie spotkamy śródleśne oczka wodne, i po przejechaniu ok. 100 m kierujemy się w lewo, zgodnie z drogowskazem, do dębu Klara. Ponieważ ścieżka jest niezbyt wygodna, lepiej zostawić rowery przy drodze i iść pieszo. Do Klary dojdziemy kierując się po przejściu kilkudziesięciu metrów w lewo. Olbrzymi dąb rośnie na skraju oczka wodnego. Jest on nie tylko wspaniałym pomnikiem przyrody; mieszkańcy okolicznych miejscowości opowiadają wiele legend o jego pochodzeniu, z których najczęściej powtarzana mówi o tragicznej historii pary kochanków, o samobójczej śmierci dziewczyny o imieniu Klara po tym, jak jej chłopiec zginął z ręki jej ojca. To właśnie ojciec Klary miał wieleset lat temu posadzić na miejscu tragedii dąb, który nazwał imieniem swojej córki.

Wracając do drogi możemy obejrzeć inny dąb rosnący na cyplu śródleśnego oczka wodnego, będący również pomnikiem przyrody, ale znacznie mniejszy od Klary. Następnie jedziemy tą samą drogą prosto aż do drogi z Popielowa do Skorogoszczy, jedziemy kawałek w kierunku Popielowa i skręcamy w lewo w ulicę Leśne Lipki. Kilkaset metrów dalej po lewej stronie drogi znajdują się oczka wodne porośnięte szuwarem. Jeśli podjedziemy ostrożnie, możemy tu spotkać błotniaka stawowego Dalej przejeżdżamy przez mostek na rzeczce Żydówce, za którym rośnie niewielki, ale bardzo ciekawy las. Wygląda on inaczej niż spotykane najczęściej suche lasy sosnowe; rosną w nim drzewa różnych gatunków i w różnym wieku, spotkamy tu drzewa suche, dziuplaste i powalone, których obecność jest bardzo ważna dla bogactwa przyrodniczego lasu. Dominuje tu dąb, ale spotkamy też wiele gatunków drzew typowych dla lasu zalewanego w czasie wezbrań rzeki: wierzby, topole, wiązy i jesiony. Znajdziemy tu także bardzo rzadko występujący w Polsce południowej, objęty w Polsce całkowitą ochroną gatunkową jarząb szwedzki Sorbus Intermedia. Dalej polną drogą dojeżdżamy do wału Odry w miejscowości Kolonia Popielowska. Międzywale Odry jest tu szerokie na ponad 500 m, więc teren ten jest często zalewany wezbranymi wodami rzeki. Z wałów rozpościera się malowniczy widok na rozległe łąki urozmaicone niewielkimi oczkami wodnymi porośniętymi roślinnością wodną i szuwarową, która daje schronienie wielu gatunkom ptaków i płazów. Łąki te porośnięte są licznymi gatunkami roślin zielnych o upajającym zapachu i cieszących oko pięknymi kwiatami. Można tu wymienić: wierzbówkę kiprzycę Chamaenerion angustifolium, dziurawca zwyczajnego Hypericum perforatum, lnicę zwyczajną Linaria vulgaris, zawciąg pospolity Armeria maritima, goździka kropkowanego Dianthus deltoides, starca jakubka Senecio jacobaea, barszcz zwyczajny Heracleum sphondylium, żywokost lekarski Symphytum officinale, żmijowca zwyczajnego Echium vulgae, gorysz pagórkowy Peucedanum oreoselinum, przetacznik kłosowy Veronica spicata, komornicę zwyczajną Lotus corniculatus, lucernę nerkowatą Medicago lupulina, wrotycz pospolity Tanacetum vulgare. Wiele z nich to rośliny lecznicze.

Jadąc dalej wzdłuż wałów, dojeżdżamy do ich rozwidlenia i tu zaczyna się polder Stobrawa - Rybna. W wale polderu widzimy śluzę, zaznaczającą się w krajobrazie intensywną niebieską barwą. Jeśli nie ma wezbrania i międzywale jest suche, możemy do niej dojechać drogą prowadzącą wzdłuż wału wewnątrz międzywala; jeśli droga jest zalana - warto tu zsiąść z rowerów i przejść wałem na śluzę, gdyż jest ona dobrym punktem widokowym. Widać z niej kępy drzew, głównie wierzb, które są świetnymi czatowniami dla ptaków drapieżnych, np. kani czarnej Milvus migrans i myszołowa Buteo buteo. Często zalewane międzywale jest miejscem bytowania czapli siwej Ardea cinerea oraz bociana białego Ciconia ciconia. Można tu też usłyszeć charakterystyczne głosy bekasa i derkacza Crex crex. Posuwając się dalej wzdłuż wałów, zbliżamy się coraz bardziej do Odry. Jeśli międzywale jest suche, możemy przy zakręcie wałów pojechać kilkaset metrów polną drogą nad Odrę. W sezonie przelotów możemy spotkać tu liczne stada kaczek różnych gatunków, a jeśli będziemy mieli szczęście, możemy zaobserwować żurawie Grus grus i bociany czarne Ciconia nigra. Na prawo od wału rozciąga się obszar polderu, porośnięty w tym miejscu lasem grądowym, w którym znajdują się pokryte rzęsą oczka wodne. Ścianę lasu tworzą: śliwa tarnina Prunus spinosa, dereń świdwa Cornus sanguinea, jabłoń dzika Malus silvestris oraz głóg jednoszyjkowy Crataegus monogyna. Mijając ujście Nysy ze śluzą docieramy do pięknego zakola rzeki z licznymi rozlewiskami, na których żerują czaple. Przejeżdżamy drogą przez wał i odtąd nasza trasa prowadzi przez obszar polderu.

Przejeżdżamy przez las grądowy, gdzie można zaobserwować min.: pełzacza leśnego Certhia familiaris i strzyżyka Troglodytes troglodytes. Możemy też usłyszeć charakterystyczne głosy dzięciołów - zielonosiwego Picus canus i zielonego Picus viridis. W runie leśnym licznie występuje konwalia majowa Convallaria majalis, która jest gatunkiem prawnie chronionym. Zbliżając się do skraju lasu widzimy duże skupisko orzesznika siedmiolistkowego Carya laciniosa. Dalsza trasa przebiega między polami uprawnymi i łąkami, aż do asfaltowej drogi prowadzącej od wsi Stobrawa do Odry. Skręcamy w prawo i przejeżdżamy przez mostek na kanale odprowadzającym wody z polderu. Po prawej stronie widzimy obszar nieużytków o powierzchni kilkudziesięciu hektarów. Obszar ten jest położony nisko i sąsiaduje z kanałem polderu, jest z nim połączony systemem rowów i przepustów, a więc przy wezbraniach Odry jest zalewany. Znajduje się tu kilkadziesiąt oczek wodnych, w których możemy spotkać wiele rzadkich i chronionych gatunków roślin wodnych: kotewkę orzech wodny Trapa natans, bardzo ciekawą i rzadką paproć wodną - salwinię pływającą (salvinia natans), grążel żółty (nuphar lutea), grzybień biały (nymphaea alba), pływacz drobny (wodna roślina owadożerna), osokę aloesowatą. Na obszarze tym spotykamy także typowe dla dolin zalewowych ekosystemy: szuwar, łozowiska, turzycowiska, podmokłe łąki. Jest to jeden z najcenniejszych przyrodniczo fragmentów polderu Stobrawa - Rybna. Projektowane jest powołanie na tym obszarze użytku ekologicznego Starorzecza nad Stobrawą. Można tu zobaczyć przelotne łabędzie nieme (Cygnus olor) i kruki (Corvus corax). Znajdują się tu miejsca lęgowe licznych gatunków płazów i ptaków śpiewających. Po drodze widoczne są ambony myśliwskie, z których można podziwiać okoliczną panoramę.

Następnie przejeżdżamy przez wał polderu i zatrzymujemy się na moście na Stobrawie. Można stąd podziwiać rzekę, wraz z jej rozlewiskami i podmokłymi łąkami, na których żerują czaple i bociany. Z mostu zjeżdżamy w prawo na drogę prowadzącą międzywalem Stobrawy, prawym brzegiem rzeki. Przejeżdżamy obok starorzecza i kierujemy się na nieduży kompleks leśny zwany Czaplińcem. Las ten jest regularnie zalewany przez wezbrane wody Stobrawy, dominują w nim gatunki drzew właściwe dla rzecznych teras zalewowych: wiązy, jesiony, topole, wierzby. Możemy usłyszeć z wnętrza lasu głosy czapli siwej, bardzo licznie tu gniazdującej (ok. 270 gniazd) . Ze względu na wyjątkowe walory przyrodnicze Czaplińca projektowane jest powołanie na jego obszarze rezerwatu.

Kiedy miniemy Czapliniec, natkniemy się na starą tamę na Stobrawie. Jest ona bardzo dobrym punktem obserwacyjnym, z którego możemy podziwiać panoramę rzeki i nadrzecznych łozowisk. Jadąc dalej wzdłuż Stobrawy, dojeżdżamy do wsi Stare Kolnie, skąd drogą asfaltową wracamy na stację do Popielowa.
Uwaga. W czasie wezbrania Stobrawy droga wzdłuż rzeki do Czaplińca jest nieprzejezdna. Wtedy przejeżdżamy przez prawy wał Stobrawy i drogą za wałem docieramy do skraju Czaplińca. Do Starych Kolni docieramy albo przejeżdżając przez wieś Stobrawa do drogi asfaltowej, albo jadąc dalej drogą wzdłuż wału.

Tekst pochodzi ze strony: [link widoczny dla zalogowanych], [link widoczny dla zalogowanych]

Ostatnio zmieniony przez Skorogoszczyk dnia Nie 11:08, 03 Lut 2008, w całości zmieniany 1 raz
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)